måndag 5 oktober 2009

jag har aldrig varit på ett inn förut och hur får man bort vin från en vägg och alla gator ser likadana ut här och morgonsol och pannkaksos

lyfter av täcket.
drar sakta min hand ifrån din höft.
du sover. tungt. klockan har precis slagit sex.
solen har precis börjat nå ditt ansikte. och din nakna hud lyser nästan mer än självaste solen.
fast inte så gul.
jag sätter mig upp sakta. vänder mig om. du lägger dig tillrätta.
som så många gånger förr.
fast denna gången. i england. och med en vinfläck som täcker större delen av din kudde.
verkar inte tänka på att jag. försvinner.
tar på mig gårdagens kläder.
köket.
tre små tavlor på väggen. en tant i varje. fula gröna tapeter.
fyller upp en tekanna.
drar upp gardinerna. en gammal man går utanför. han ser mig. lyfter upp handen, jag nickar. han sänker den snabbt. som om vi förstår varandra.
ställer ner kannan på en platta som är. lite för liten.
öppnar kylskåpet.
som endast innehåller frukost. köpte den igår.
planerade det länge. skrev inköpslista. en. två. tre stycken innan det blev rätt.
för jag vet precis. vad du vill ha.
fick fråga damen i affären. hon hade grått hår. rätt stripigt. tyckte lite synd om henne. såg inte ut som att hon hade så mycket annat för sig. i livet. än affären.
"har du chokladsås på flaska?"
hade jag frågat. insett mitt misstag.
löste sig. ändå.
nu står jag och gör en överraskningsfrukost till dig. för du är min.
och det är sånt som man gör.
tar god tid på mig. måste bli precis som du vill ha det. pusslar osten.
ritar ett hjärta med chokladsåsen. över dina pannkakor.
tar en chansning. vågat.
hittar en bricka utav plast. med den brittiska flaggan. den är trasig i ena hörnet.
men den får duga.
pusslar igen. mackorna. pannkakorna. juicen. teet.
ställer det på köksbordet. viker en servett. mest för prydnad.
hittar en penna. funkar inte. slickar på spetsen. smakar plast.
ritar hjärta nummer två.
flyttar blomman ifrån fönstret till bordet.
så. komplett. perfekt.
fattas bara du. som är min.

sovrummet. sätter mig på min sida av sängen igen. du kommer nog inte vakna. på ett par timmar.
fast jag kan inte hjälpa det. fjärilarna cirkulerar högst upp i min hals.
betraktar dig där du sover så djupt.
drar några hårstrån ifrån dina ögon. vänder dig. försiktigt mot mig. pussar din panna.
"godmorgon"
lutar mig bakåt.
sakta öppnar du ögonen. du har kvar ditt smink.
du harklar dig.
"var är mina kläder?"
"du spillde vin på dom igår."
"jaha. okej."
"jag har försökt tvätta klänningen."
du säger ingenting. blundar. tittar. blundar. tittar.
"vad har hänt med din läpp?"
"inget."
"nehe. inget? vadå inget?"
"du kastade ditt glas på mig. när jag frågade var du hade varit."
"oj."
"mhm."
du sätter dig upp, skyler dig med täcket. rödprickigt.
"var var du igår då?"
"någonstans bara."
"du kom ju hem klockan fyra. du bankade på fönstret och skrek att du hade tappat din väska."
"ja men vad skulle jag göra då?"
"jag vet inte."
"nej precis. fan, åh. mitt huvud."
"vill du ha något att dricka? eller kanske något att äta?"
kan inte kontrollera mig. ler när jag säger de sista orden.
"ah nej. det är bra."
frukosten står kvar. så jag. oroar mig inte. börjar bli lite nervös dock.
du kommer att bli så överraskad.
ler ännu mer när jag säger.
"gå in i köket så länge. så kommer jag."
du reser dig sakta. drar på dig ett linne. dina ben är så fina. och jag tänker på alla de gånger jag känt dom runt min midja.
du försvinner iväg. ljudlöst.

köket.
jag kommer in. fotografier i handen.
du tar ett glas vatten vid diskbänken.
jag tittar ner. tittar upp.
"du. vem är det här?"
natt. en man. han är skäggväxt. lite tunt hår. svarta glasögon. och du.
kysser honom.
sådär.
med handen i håret.
precis som du säger att du älskar att kyssa mig på.
mig.
du sväljer. vänder dig om.
"oj. har du gjort frukost?"
"mhm."
"vad gott."
"vem är han?"
"någon kille bara. vi träffades igår."
mina läppar är stilla. oförmögna till att öppna sig.
"det var bara en engångsgrej."
så sa du om mig. det sa dina vänner till mig. bakom din rygg.
nu har du gått bakom min.
mina läppar vaknar till liv. sakta.
"jag ska gå på en promenad."
"sluta tyck så jävla synd om dig själv."
"mmh. hoppas frukosten smakar bra."
du tittar på mig. på frukosten. tar tag om brickan. bredvid det trasiga hörnet. och välter ner den på golvet.
mackorna. pannkakorna. juicen. teet. mattan.
"jag vill inte ha din jävla frukost."
du suckar frustrerat och ställer ner glaset med en smäll på diskbänken.
jag tar på mig mina skor. stänger dörren. böjer mig ner. i den mörka korridoren. lägger ner nyckeln i hennes tofflor vid dörren.
går. som en astronaut. ingen jag känner. främmande. allt.
vet inte vart jag ska. så jag går tillbaka.
klockan är snart 12.
sätter mig utanför. bakom hörnet till våran dörr.
tar av min tröja. lägger mig ner. lägger tröjan under huvudet.
somnar.
vaknar. en dörr som stängs. måste vara våran.
hör fotsteg. för tunga för att vara dina.
kommer närmre. låtsas sova. kikar. mellan mina fingrar. spanar.
en man.
han har glasögon. svarta.
han går förbi.
han försvinner.
och jag låtsassover. tills det blir morgon.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera