söndag 4 oktober 2009

the smiths och det är dyrt här och han har en likadan tröja som dig och det ligger glas på golvet och rökmaskin och människor som studsar.

din mun rör sig. dina läppar slänger ord mot mig.
men jag är döv.
tar tag om något. din hand.
vi går ut. genom cigarettrök och mer skrik.
du var så fin ikväll. du hade fixat ditt hår sådär som du alltid sa. att du ville.
aldrig vågat.
du gick bakom mig. undrade nog vart vi skulle. hade inget mål.
vi gick över kullersten. mina fötter gjorde rätt ont.
jag kände doften av en blandning av din söta parfym som du fått ifrån din mormor. och alkohol.
jag stannade. vände mig om. tittade upp. stjärnor. moln. tittade ner. ögon. svettdroppe.
"vad är det nu?"
"i hela mitt liv har jag väntat, på någon som liknade dig."
"kent."
"va?"
"ja, det där är en kent-text."
"aha. jasså. det visste jag inte."
"jo"

dina läppar var stängda. förblev så. din hand rättade till ditt hår.
en man skriker på engelska till dig.
du svär.
kommer på mig själv. med att tänka. hur kunde det bli såhär.
för 5 dagar sen kunde jag komma på mig själv med att tänka. hur hamnade jag här med dig.
och det var en fin tanke. fjärilar fyllde mer än min mage.
ända ut i fingerspetsarna. nu sover fjärilarna.
vill inte säga att dom har. dött.
det låter för hemskt.
så vi säger att dom. sover.

d
u drar iväg din hand. vänder dig om och tänder en cigarett. jag tar tag om den.
"du sa att du skulle sluta."
"du sa att du skulle sluta tjata."
"förlåt."
ger tillbaka dig den. sväljer.
har alltid velat att du skulle lära mig. hur man vänder allt en person säger. allt den tycker. tänker.
mot den själv. får dess existens att vändas ut och in.
"du sa att du skulle älska mig för alltid."
nu är det hon som är döv.
fast musiken är tyst. engelsmannen är borta.
"visa mig din arm."
j
ag gjorde som du sa. varje gång.
din cigarett glödde. den brändes mot min hud. min läpp mellan mina tänder.
ryckte tillbaka min arm och borsta bort askan.
"varför gjorde du så?"
"du kommer att ha det märket där för alltid. nu kan du aldrig glömma mig."

1 kommentar: