torsdag 25 mars 2010

tillsammans är vi samma svar på samma fråga.
det finns ett fotografi. som hittades på en vind.
som blev världskänt. skriverier. om vem det föreställde.
jag tror att det bara var jag som visste.
dold identitet och isolerad för omvärlden räcker långt.
fast jag vet.
och jag behåller din hemlighet.
för den känns mer värdefull då.
och ibland så skickar jag in brev till tidningarna.
konspirationsteorier och städer brinner.
("Burn Paris.")

och jag har ditt namn på en docka. polerad hy och kritvita ögon.
stöldgods från en räd.
jag var isolerad en gång, har jag berättat det?
klipper ut varje artikel om oss. mitt collage är tre gånger tre meter nu och mitt golv räcker inte till.
kryper uppför väggarna och mina teorier sprider sig och pansarvagnar rullar.
du sitter på din hemliga vind och stickar en socka för världen.
och jag stjäl garn för att sedan. när du ska visas upp. med din världensocka. ska ingen kunna spåra mig.
du kommer att få korsfästas ensam.
din utmärglade kropp utskickad över hela världen.
och de i australien, bangladesh och bolivia kommer att häpna.

inom två år kommer ingen ihåg dig och du är bara en händelse för en lång tid sedan.
viskas om ibland på sin höjd.
medverkar i något trivialpursuit och ingen vet svaret.
svaret är ändå fel.
för svaret är inte du.
utan vi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar