lördag 7 november 2009

smultronställen och vart för du oss det är ju kallt och jag undrar vad det kostar här hoppas jag har råd att betala för dig och oj vad mycket folk.

överrasking.
jag har letat. på internet. efter ett ställe. en plats.
googlat, i alla små hörn. inte lätt när det är på engelska.
till slut hittade jag det. smultronställe skulle jag kalla det.
rätt fint på bilderna.
fast mycket är fint på bilder.
man ser inte riktigt allt. känslorna. bakgrunden. tiden innan och tiden efter.
hörde om en pojke som var rädd för fotografier. att känslan av att tiden har stannat inte riktigt var hans grej. hur han var tvungen att andas i påsar och sånt.

jag höll din hand. den handen som passar så bra i min.
hand i handske. lite kliché.
men det är som att hålen mellan mina fingrar. endast var gjorda för att dina skulle få plats där i.
jag använder min andra hand för att täcka för dina ögon. känner hur det isar upp längs min ryggrad. hur det sprider sig i min nacke och jag ryser till.
vet att du tänker på hur töntig jag är. känner det under mina fingrar. jag känner hur du suckar, utan att du ens gör det.
"sådär, här är det."
min hand glider nerför ditt ansikte. fastnar lite på dina läppar innan jag drar den mot mig.
"här är vadå?"
"vårat smultronställe."

servitrisen är trevlig. frågar oss en, två, tre gånger om kaffe.
hallonpaj.
morotskaka.
vi smakar på varandras, sådär som par gör.
kan inte sluta undra. vad du tänker på.
tar en bit av min paj. lyfter blicken mot dig och du ler.
du ler. och jag ler.
servitrisen. kaffe. fjärde gången. fjärde gången nej tack.

lägger min hand ovanpå din.
sneglar på dig, diskret. för att se vad du gör.
och du ler.
en våg av värme sköljer upp i mitt bröst, upp i min hals.
drar fingret längs ditt.
glömmer nästan av det rosa paketet i min innerficka. ljusrosa omslagspapper. vitt snöre.
när jag köpte det sa kassörskan att det var jättefint av mig att ge bort något sådant.
är inte säker. men jag tror hon sa lovely i varje andetag.

tänkte hela natten på hur jag skulle ge dig paketet. om jag skulle ha ett tal, det skulle jag. om jag skulle be dig öppna det hemma, det skulle jag inte. om jag skulle beställa in vin först, det skulle jag kanske.
mitt hjärta ökar sina slag. om alla runt omkring hade hållit andan, så tror jag man hade hört hur det dunkat inuti mitt bröst.
måste samla mod.
ursäktar mig.
din blick är ett stort frågetecken, men det följs av ett leende.
jag skjuter in min stol. den dova lokalen känns genast mycket mörkare. alla lukter känns avlägsna.

jag återvänder. det står en man vid vårat bord.
ingen servitör. han har jeans.
jag saktar ner mina steg. försöker lista ut vem han är. om vi har mötts förut.
ler mot dig, du möter min blick hastigt.
du tittat upp mot mannen, lutar dig bakåt och brister ut i skratt.
jag harklar mig. det lät högre än vad jag trodde. mannen vänder sig om, sträcker genast ut sin hand och presenterar sig på engelska.
jag nickar. svarar med mitt namn och sätter mig.
kan inte undgå att lägga märke till hans glasögon.
stora, svarta med smutsiga glas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar